انواع عدسی های طبی عینک

انواع عدسی های طبی عینک

عدسی های  تک دید

عدسیهای تک دید برای یک هدف ساخته می شوند اگر برای هدف دور ساخته شوند به این معنی است که فرد برای وضوح دید بهتر باید به هدف نزدیک شود.اگر فرد با نزدیک شدن هم نتواند دید خوبی داشته باشد. ممکن است نیاز به اصلاح جداگانه دید نزدیک نیز داشته باشد. و یا از یک عدسی MULTIFUCAL یا همان چند کانونه استفاده کند.

عینک های مطالعه ، لنزهای تک چشم هستند که برای کار نزدیک طراحی شده اند و شامل عینک های نمره دار آماده نیز می شوند. آنها در دو سبک اصلی قرار دارند: تمام قاب ، که در آن تمام عدسی در نسخه مطالعه ساخته شده و کامل دید را فراگرفته است، و نیمه قاب، عینک های سبک که نشسته پایین تر بر روی بینی.عینک مطالعه تمام قاب  باید برای دید دور عینک را از صورت بر دارند، در حالی که عینک نیمه قاب فاصله را می توان به وضوح از  بالای عینک مطالعه نیمه قاب مشاهده کرد.

دو دید

یک لنز  bifocal یک عدسی با دو بخش است، توسط یک خط جدا شده. به طور کلی، قسمت بالای عدسی برای دید در فواصل دور استفاده می شود، در حالی که بخش پایین تر برای نزدیک بینی استفاده می شود.

محدوده ی عدسی که به  دید نزدیک کمک می کند، بخش افزودنی نامیده می شود. اشکال، اندازه ها و موقعیت های مختلفی برای بخش افزودنی وجود دارد که برای تفاوت های عملکردی و همچنین خواسته های بصری بیمار انتخاب می شوند. دودید ها به افرادی که مبتلا به پری بیوپسی (ضعف دوگانه چشم) هستند، اجازه می دهد تا بدون نیاز به حذف عینک ها، از فاصله دور و نزدیک دیدن کنند، که با اصلاح  به کمک یک عدسب نیاز است.

سه گانه

لنزهای سه کانونه شبیه به دو کانونه است، به جز اینکه دو ناحیه کانونی با یک ناحیه سوم (با اصلاح مرکز تمرکز) در وسط جدا  می شوند. این بخش دید مصرف کننده را برای فاصله های متوسط تقریبا در طول بازوها اصلاح می کند، به عنوان مثال فاصله کامپیوتر,این نوع عدسی دو بخش دارد ولی به سه قسمت مختلف اصلاح کننده تقسیم می شود.

تدریجی

علاوه بر لنزهای پیشرفته Varifucal، انتقال صاف از تصحیح فاصله دور تا تصحیح نزدیک، حذف خطوط بخش و اجازه دادن به بینایی واضح در تمام فواصل، از جمله  دید میانی (طول تقریبا بازوها) را فراهم می کند. فقدان تغییرات ناگهانی در قدرت و ظاهر یکنواخت لنز باعث می شود نام "تدریجی" ایجاد شود.

چند کانونه

عدسی های  چند کانونه (به عنوان مثال bifocals یا progressives) یا عینک هایی با دو عدسی یا لنزهای پیشرفته قابل مقایسه نیستند، زیرا دارای نقاط کانونی چندگانه هستند. عینک های چند لنزی به طور معمول برای مشاهده ثابت از طریق مرکز لنز طراحی شده اند، اما برخی از طرح ها  با یک تغییر در موقعیت لنز را برای مشاهده از طریق قدرت نزدیک بین  (شبیه به عینک های دوکانونه) قرار می دهند.

تمرکز قابل تنظیم

 در این عینک ها قدرت یا فاصله کانونی فوکوس قابل تنظیم یا قابل تغییر است  تا با توجه به نیاز مصرف کننده تغییر کند. یک کاربرد معمول از چنین عدسی هایی  این است که دید وسیع را در هر نقطه ای فراهم کند. بر خلاف  (دو دید ها)bifocals، تصحیح بینایی نزدیک در تمام زمینه دید، در هر جهت به دست می آید. تعویض بین فاصله دور و نزدیک دید با تنظیم مجدد لنز، به جای چرخش بدن و یا چرخش سر انجام می شود. یک چالش طراحی  برای چنین عدسی این  است تا نیاز به تنظیم زمانی ثابت است که توجه فرد به جسم دور در یک فاصله کانونی  متغییر است،. عدسی یل قابلیت تنظیم دستی از لنزهای دوگانه یا لنزهای مشابه بسیار سنگین تر است. سیستم های خودکار نیز  نیاز به سیستم های الکترونیکی، منبع تغذیه و سنسورهایی دارند که هزینه، اندازه و وزن عینک را افزایش می دهند.

بدون نمره

یک لنز اصلاح کننده با قدرت صفر، یک لنز پلون نامیده می شود. این لنز ها هنگامی استفاده می شود که یک یا هر دو چشم نیاز به اصلاح خطای انکساری نداشته باشند. بعضی از افراد با دید طبیعی طبیعی دوست دارند عینک ها را به عنوان لوازم جانبی سبک بپوشند یا تماشای چشم خود را با استفاده از لنزهای تماشایی جدید تغییر دهند.

نوشته شده در 1398-03-19 توسط عینک طبی 2 3503

2 نظرات

  • شبنم شرقی

    شبنم شرقی 1398-07-07 پاسخ

    بسیار عالی،ممنون
  • مهراد

    مهراد 1398-03-19 پاسخ

    لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو