پیر چشمی چیست

پیر چشمی چیست

پیر چشمی چیست و چگونه درمان می‌شود ؟

پیر چشمی :

با افزایش سن ، عدسی چشم سفت شده و قدرت انعطاف آن کم می شود و قابلیت تطابق پذیری آن کاهش می‌یابد و فرد در دیدن اجسام نزدیک با مشکل رو به رو می‌شود و اجسام را تار و غیر واضح می‌بیند به این عارضه پیر چشمی می گویند .
پیر چشمی معمولا ً از سن 40 سالگی نمایان می شود و یکی از شایع‌ترین اختلالات چشمی است .
در حالت طبیعی ،  عدسی با تغییر انحنا و قدرت تطابق پذیری خود  ، باعث می شود که اجسام را در فاصله نزدیک به خوبی  ببینیم اما کسی که دچار پیرچشمی شده برای دیدن اجسام نزدیک نیاز به عینک دارد و بدون استفاده از عینک در بسیاری از امور از جمله مطالعه کم توان است.
عارضه پیر چشمی بطور معمول برای همه اتفاق می افتد .
کسانی که دارای عیوب انکساری  ، دوربینی ، نزدیک بینی وآستیگماتیسم هستند به پیر چشمی مبتلا خواهند شد ، البته پیرچشمی در افرادی که قبلاً مبتلا به نزدیک بینی بوده اند شدت و دردسر کمتری دارد زیرا نزدیک بینی تا اندازه ای پیر چشمی  را خنثی می کند .
معمولاً افراد دوربین زودتر به پیرچشمی مبتلا خواهند شد.

درد مشترک افراد مبتلا به پیرچشمی وابسته بودن آنها به عینک جهت دید نزدیک است ، پیر چشمی غالباً زمانی خود را نشان می دهد که دامنه تطابق چشم بیمار به کمتر از 5 دیوپتر برسد. 

عوامل بروز پیر چشمی چیست؟
همچون بسیاری از آثار افزایش سن و پیری، پیر چشمی را نیز می‌توان بعنوان یکی ازآثار گذر عمر دانست البته نمی توان تأثیر شرایط فیزیو لوژیک  ویژگی های آب هوای محل زندگی وحتی تغذیه افراد متفاوت را در میزان ابتلا به پیرچشمی نادیده گرفت به همین دلیل نیز میزان درصد ابتلا به پیر چشمی ، در نقاط مختلف جهان و…… متفاوت است .
حتی طی تحقیقات نژادی که در خصوص پیر چشمی انجام شد، مشخص گردیده  که سیاه پوستان بیش از سفید پوستان  به پیرچشمی مبتلا می شوند.
مهمترین دلیل علمی که برای پیرچشمی تعریف شده است سخت شدن پوسته عدسی و کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی است که این دو عامل منجر به ایجاد ناتوانی در انعطاف پذیری و تطابق طبیعی چشم می شوند.

 

علایم و نشانه های پیر چشمی چیست؟

  1.    احساس خستگی چشم وسردرد در هنگام انجام کار های که نیازمند دید نزدیک هستند مانند مطالعه ، خیاطی و یا کار با رایانه
  2.      عدم توانایی شخص در مطالعه و خواندن مطالب روزنامه و موبایل از فاصله نزدیک
  3.      نیازمندی به نور مستقیم در هنگام مطالعه
  4.      احساس سرگیجه در هنگام مطالعه

معمولاً پیرچشمی و دو بینی دارای علایم یکسانی هستند در حالی که علت دو بینی کو چک بودن  کره چشم یا انحنانی قرنیه است اما علت پیر چشمی سفت شدن عدسی و کاهش انعطاف پذیری آن است.
دو بینی از ابتدای تولد ، نوزاد را همراهی می کند اما پیر چشمی معمولاً پس از 40 سالگی نمایان می شود .

ویژگی های یک چشم پزشک خوب چیست ؟

چه عواملی در ابتلا به پیر چشمی تاثیر گذار هستند ؟

دور بینی :
معمولاً افراد دوربین زود تر از دیگران به پیر چشمی مبتلا می شوند

جنسیت :
پیر چشمی در زنان زودتر نمایان می شود و معمولاً سیاه پوستان در سنین پایین تری نسبت به سفید پوستان دچار پیر چشمی خواهند شد.

حرفه و شغل افراد :
شغل افراد نیز به عنوان یک فاکتور مهم در ابتلا به پیر چشمی شناخته می‌شود  مخصوصاً کسانی که در شغل خود ، مدام با دید نزدیک سر وکار دارند .

بیماری های چشمی و بیماری های سیستمیک  :
بیماریهایی مانند دیابت ،  MS و … نیز در ابتلا به پیر چشمی تأثیر گذارند.

داروها :
بسیاری از داروهای الکل دار ، آنتی هیستامین ها و… بر میزان انعطاف پذیری عدسی ها تأثیر گذارند.
شرایط آب هوایی و جغرافیای زندگی :
در مناطق گرم و قرارگیری مستمر با اشعه ماورا بنفش می تواند بروز پیر چشمی را زودتر از زمان طبیعی نمایان سازد . 

تشخیص پیرچشمی چگونه انجام می شود ؟

در طی معانیات چشم پزشکی و با انجام تستهای استاندارد بینایی ، پیرچشمی وشدت آن توسط چشم پزشک تشخیص داده می شود و چگونگی ونحوه درمان آن برای بیمار تشریح می‌گردد.
چگونه می‌توان پیر چشمی را درمان کرد؟

روش های مرسو م درمان پیر چشمی :

اگرچه درمان قطعی برای پیرچشمی وجود ندارد اما می‌توان با توجه به شرایط وخصوصیات متفاوت هر شخص، از روشهای مختلف ، دید بیمار را بهبود بخشید مانند :

عینک :

همواره چشم پزشکان بر این باورند بهترین روش جهت بهبود بینایی برای مبتلایان به پیرچشمی استفاده از عینک است.
افرادی که قبل از ابتلا به پیرچشمی، دوربین یا نزدیک بین بوده اند ، حال می‌بایست با ابتلا به پیر چشمی از دو عینک استفاده کنند یکی برای دیدن فاصله نزدیک ویکی برای مشاهده اجسام دور و معمولاً کسانی هم که قبل از چهل سالگی مبتلا به عیوب انکساری  چشمی شده اند پس از ابتلا به پیر چشمی، صرفاً از یک عینک در هنگام مطالعه وانجام کار هایی که به دید نزدیک نیاز دارند استفاده خواهند کرد.
گاهی عینک هایی توسط چشم پزشک تجویز می‌شود که دوکانونی یا چند کانونی ( تدریجی یا پروگرسیو ،  Progressive ) هستند یعنی قسمت بالای عدسی عینک برای مشاهده اجسام دور و قسمت پایین عدسی عینک برای دیدن اجسام نزدیک استفاده می‌شود و بدین طریق دیگر شخص مجبور به استفاده از دو عینک نیست.

معمولاً هر چند سال یکبار بین 25/0 تا 5/0 نمره عینک افزایش می‌یابد لذا انجام معاینات منظم چشم پزشکی، طبق دستور چشم پزشک الزامی است، چرا که هدف از انجام اینگونه معاینات بهبود بینایی است.

بهترین زمان عمل جراحی چشم چه موقعی است ؟

لنز های تماسی :
گاهی اوقات در صورتیکه بیمار بجای استفاده از عینک خواستار لنزهای تماسی باشد انواع مختلفی از آن لنزها برای بیماران تجویز می شود. 
لنز های تماسی چند کانونی برای اصلاح همزمان نزدیک بینی ودوربینی بصورتیکه بخش فوقانی جهت دید دور و بخش پایینی برای دید نزدیک مفید باشد ساخته می شوند.

نوعی دیگری از لنز ها وجود دارند که جهت اصلاح تک چشمی است یعنی یک لنز جهت دید دورتر و لنز دیگر جهت دید نزدیک به کار برده می شود و مغز به مرور زمان در بکارگیری یک چشم برای دید دور و از چشم دیگر برای دید نزدیک سازگار می‌شود البته استفاده از این نوع لنز به دلیل اشکالی که در دید سه بعدی بیمار ایجاد می کند کمتر استفاده می شود.

با گذشت زمان و بالارفتن نمره چشم ، شما نیاز به مراجعه مجدد به چشم پزشک و تجویز یک لنز تماسی با شماره بالاتر خواهید داشت البته در برخی مواقع همزمان با تجویز لنزهای تماسی ، ممکن است چشم پزشک عینکی را جهت مطالعه شما تجویز کند.

جراحی و لیزر :

چنانچه نارضایتی بیمار در نتیجه استفاده عینک و لنزهای تماسی و در نتیجه تغییر مکرر نمره عینک ، افزایش یابد انواع مختلفی از روش های جراحی و لیزر جهت اصلاح بینایی افراد مبتلا به پیر چشمی استفاده می شود .

 

نوشته شده در 1398-07-30 توسط عیوب انکساری چشم 0 1718

مقالات مرتبط

کراتوکونوس (قوز قرنیه) چیست

قرنیه طبیعی منظم و کروی شکل است. اما زمانی که چشم مبتلا به کراتوکونوس باشد، با بيرون زدگي قرنيه، نازك شدن آن ...

چگونه عینک را تمیز کنید!

تمیز بودن شیشه عینک در زمان استفاده از آن بسیار مهم است چرا که اگر “شیشه عینک” کثیف و تار باشد ...

انواع عدسی عینک طبی

هنگام خرید عینک ، علاوه بر کیفیت ، جنس و شکل آن بهتر است به پوشش‌های عدسی (لنز) آن نیز توجه داشته باشید. ما در ادامه...

عدسی آنتی رفلکس عینک طبی

عینک آنتی رفلکس بازتاب نور را به حداقل رسانده و عبور نور را تا 99 درصد ممکن می سازد، اگر چشم های شما به نور شدید حساس...

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو