تهدید سلامت بینایی کودکان در اثر استفاده از وسایل دیجیتال

تهدید سلامت بینایی کودکان در اثر استفاده از وسایل دیجیتال

یکی از سوالات والدین در هنگام مراجعه به کلینیک‌های اپتومتری، وضعیت سلامت بینایی فرزندانشان در اثر استفاده از این قبیل وسایل است.والدین، نگران عینکی شدن بچه‌های خود هستند و همه مشکلات را در استفاده از عینک می‌بینند. در حالی که فقط این مشکل نیست که می‌تواند سلامت بینایی کودکان را تهدید کند و تأثیر این وسایل می‌تواند حتی در پردازش تصویر در مغز نیز تأثیر گذار باشد.برای کودکان زیر سن مدرسه، روزانه نیم ساعت استفاده از این قبیل وسایل دیجیتالی و صفحات رایانه‌ای، بدون اشکال است.اما اگر مدت زمان استفاده از این قبیل وسایل دیجیتالی برای کودکان زیر سن مدرسه، روزانه بیشتر از نیم ساعت شود، به همان نسبت احتمال آسیب‌های بینایی بیشتر می‌شود و بروز اختلالات بینایی احتمالی در این کودکان افزایش می‌یابد.


گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر‌های رومیزی و تبلت و لپ‌تاپ پردازشگرهای دیجیتالی هستند که این روز‌ها به وسیله‌ای برای بازی و سرگرمی کودکان تبدیل شده‌اند. آنچه در صفحه نمایشگر این پردازشگر‌ها نشان داده می‌شود ممکن است یک بازی دیجیتال، یک فیلم یا یک متن باشد، یا از این وسایل برای اتصال به اینترنت و حتی انجام تکالیف درسی هم استفاده شود، از این‌رو دانستن باید‌ها و نبایدهای استفاده از آن بسیار ضروری است.همان‌طور که در مورد تلویزیون گفته می‌شود.

 نفس استفاده از صفحه‌های دیجیتال مستقیماً باعث ضعیفی چشم نمی‌شود. حقیقت این است که استفاده طولانی‌مدت از این ابزار و خیره شدن به صفحه آن‌ها چشم کودک و حتی بزرگسالان را خسته کرده به بروز علائم خستگی چشم نظیر سوزش چشم و اشک ریزش منجر می‌شود.

البته علائم چشمی ناشی از کار با دستگاه‌های هوشمند نسبت به تماشای صفحه تلویزیون بیشتر است، چراکه هنگام کار یا بازی با این ابزار‌ها فاصله چشم با صفحه نمایش بسیار کمتر است و کاربر بیشتر به صفحه این دستگاه‌ها خیره می‌شود.


چگونه خطر ابتلا به مشکلات بینایی مرتبط با استفاده از کامپیوتر در فرزندانمان را کاهش دهیم؟


برای کاهش خطر ابتلا به سندرم بینایی کامپیوتر در کودکان و مشکلات ارگونومی کار با کامپیوتر، اطمینان حاصل کنید که او راحت نشسته و هنگام کار با رایانه موقعیتی طبیعی دارد. ویژگی های این حالت عبارتند از:

  • سر بر روی گردن متعادل باشد یعنی به عقب یا جلو کج نشود. صفحه کامپیوتر باید حدود 15 درجه زیر سطح چشم قرار گیرد.
  • کمر راست و شانه ها عقب و راحت باشند. از خم شدن به سمت جلو و صفحه کلید اجتناب شود.
  • شانه ها بسته و نزدیک بدن باشد.
  • کف دستها روی میز باشد و با آرنج حداقل یک زاویه 90 درجه تشکیل دهند.
  • پا روی کف یا پایه مسطح باشد و زانوها حداقل یک زاویه 90 درجه داشته باشند. (زاویه پشت زانو باید باز باشد؛ پا را زیر صندلی نگذارید).

بسیاری از کارشناسان همچنین توصیه می کنند بعد از هر 20 تا 30 دقیقه از پشت کامپیوتر بلند شوید بایستید و به بدن خود کشش دهید. این کار به از بین بردن تنش عضلانی که می تواند منجر به مشکلات بینایی و مشکلات ارگونومی کار با کامپیوتر شود، کمک کند.

سخن آخر

پدر و مادر همیشه الگوی تربیتی فرزندان خود هستند از این‌رو باید در استفاده از وسایل دیجیتال به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندانشان متوجه باید‌ها و نباید‌های استفاده از این دستگاه‌ها بشوند. برای مثال آن‌ها نباید در خانه زمان زیادی را به استفاده از گوشی و تبلت اختصاص دهند و به عبارت عامیانه در این دستگاه‌ها غرق نشوند یا در ساعاتی از شبانه‌روز مانند زمان صرف شام تمام وسایل دیجیتال مانند تلفن همراه و سایر پخش‌کننده‌های دیجیتال را خاموش کنند تا علاوه بر آموزش الگوی صحیح استفاده از این ابزار، بتوانند با کودکان در مورد مسائل روز و نیازهایشان صحبت کنند.

نوشته شده در 1399-09-13 توسط 0 855

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو