عینک فتوکرومیک

عینک فتوکرومیک

برای اکثر افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب امری ناخوشایند است. چرا که عینک‌های آفتابی متناسب با شماره چشم آن‌ها نبوده و ساخت آن‌ها هزینه زیادی در بر دارد. یکی از بهترین راهکار‌ برای چنین افرادی، استفاده از عینک‌های فتوکرومیک (Photochromic lenses) است. همان‌طور که می‌دانید هنگامی که شیشه‌های فتوکرومیک در معرض نور شدید قرار می‌گیرند، تغییر رنگ داده و همانند عینک‌های آفتابی معمولی شدت نور ورودی به چشم را کاهش می‌دهند.عینک فتوکرومیک دارای نوع خاصی از عدسی است که در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شود.

مدت زمان تغییر رنگ این عدسی‌ها در شرایط نوری مختلف، متفاوت است. به طوری که طی این فرایند اتوماتیک در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد، این در حالیست که روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه به طول بیانجامد.

این فرایند همچنین از نظر رنگ نیز به صورت یکنواخت یا سایه روشن متغیر است.


رنگ عدسی‌ های فتوکرومیک

در صورتی که فرد، بیماری خاص چشمی نداشته باشد و تنها نور او را آزار دهد، دو رنگ خاکستری و قهوه ای برای او مناسب است و در سایر موارد بسته به نوع بیماری، رنگ عدسی توسط پزشک تعیین می‌شود.

افرادی که ساعات طولانی در محیط‌های مسقف کار می‌کنند و نور بیرون آنها را آزار می‌دهد، می‌توانند از عینک فتوکرومیک که بطور کامل در محیط‌های مسقف شفاف می‌شود و رنگ زمینه ندارد، استفاده کنند.


روش ساخت عدسیهای فتوکرومیک

هدف اصلی این عدسیها کاهش میزان عبور انرژی تابش است. عدسیهای فتوکرومیک را بوسیله ترکیب کردن کریستالهای هالید نقره در ماده عدسی تولید می‌نمایند، بطوری که وقتی اشعه ماوراء بنفش به این عدسی برخورد کند کریستالهای فوق را به اتمهای نقره و هالوژن تبدیل می‌نماید و عدسی تیره می‌شود و با از بین رفتن اشعه واکنش معکوس صورت می‌پذیرد و عدسی روشن می‌گردد.

نسبت تیرگی به درجه حرارت نیز بستگی دارد، بطوری که در درجه حرارت پایین این شیشه‌ها سریعتر و عمیق‌تر تیره می‌گردند، لذا سرما و آفتاب هر دو می‌توانند این شیشه را تیره نمایند، سرعت تیره شدن بیشتر از سرعت روشن شدن می‌باشد. امروزه عدسیهای پلاستیکی فتوکرومیک نیز ساخته شده است که بجای هالید نقره از ماده (ISN) در ترکیب عدسی استفاده شده و حتی عدسیهایی که هم از مواد پلاستیک و هم از شیشه هستند نیز موجود است.


چه کسانی به عینک فتوکرومیک احتیاج دارند؟

عینک فتوکرومیک را می‌توان در تمام طول روز، درست مانند عینک‌های معمولی، استفاده کرد. هر کسی می‌تواند از این عینک‌ استفاده کند، اما برای کسانی که مرتباً در حال رفت و آمد در بیرون و داخل هستند، ایده ال به نظر می‌رسد. عینکهای فتوکرومیک برای کودکانی که بعید است بتوانند دو عینک آفتابی و معمولی را نگه دارند، بسیار مناسب است. همچنین با محافظت از چشم‌های آنان در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش به سلامت چشمشان کمک می‌کند.

عینک فوتوکرومیک به طور خودکار با نور سازگار می‌شود، در حالی که عینک آفتابی در همان سطح رنگی که دارد باقی می‌ماند، یعنی عینک آفتابی امکان دارد همیشه بهترین سطح دید را نداشته باشد (به عنوان مثال ممکن است در بعضی شرایط خیلی تاریک باشد). اما این اتفاق در عینک‌های فتوکرومیک نمی‌افتد چرا که لنزهای آن‌ها تغییر رنگ را با شدت نور تنظیم می‌کنند. به همین سبب این عینک‌ها برای استفاده در حین رانندگی بسیار مناسب‌اند.ماهیت تطبیق ​​عینک های فتوکرومیک برای چشمان شما بهتر است، زیرا باعث کاهش چروک شدن دور چشم و خستگی می‌شود. اما برای افرادی که زمان طولانی را در نور شدید خورشید می‌گذرانند، ممکن است استفاده از عینک‌ آفتابی با کیفیت، بهتر باشد.


مزایای عینک فتوکرومیک

این عینک‌ها علاوه بر اینکه عملکرد یک عینک معمولی را داشته و دید شما را بهتر خواهد کرد، مزایای خاص دیگری نیز دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • محافظت از چشم

عینک های فتوکرومیک با مسدود کردن صددرصدی اشعه‌های UVA / UVB ، باعث کاهش فشار به چشم، آسیب چشم و خطر احتمالی آب مروارید در سنین بالا می‌شود.

  • دو عملکرد

با این عینک‌ها، دیگر نیازی به حمل و تعویض عینک طبی و آفتابی ندارید.

  • هزینه کم

اگرچه عینک فتوکرومیک می‌تواند گران‌تر از عینک‌های معمولی باشد، اما دیگر نیازی به خرید عینک آفتابی جداگانه نخواهید داشت و همین امر بسیار کم هزینه‌تر از خرید عینک آفتابی است.


به یاد داشته باشید که برای خرید عینک فتوکرومیک نیاز به سنجش بینایی دارید؛ پس حتما قبل از اقدام به خرید به پزشک متخصص یا اپتومتریست مراجعه کنید. شما برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد عینک‌های فتوکرومیک، می‌توانید با بخش مشاوره تلفنی فروشگاه اینترنتی عینک نگین تماس حاصل فرمایید.

نوشته شده در 1399-09-22 توسط 0 2115

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو