مواد تشکیل دهنده لنزهای تماسی

مواد تشکیل دهنده لنزهای تماسی

در ارتباط با لنزهای تماسی اولین انتخاب لنزی است که مواد تشکیل دهنده آن نیازهای شما را بهتر برآورده می کند. براساس نوع مواد سازنده لنزها پنج نوع لنزهای تماسی وجود دارند:

لنزهای نرم (Soft lenses ) :

 لنزهای نرم از مواد ژل مانند، پلاستیک های حاوی آب که هیدروژل (hydrogels) نامیده میشود تشکیل شده است. این نوع لنزها بسیار نازک و قابل انعطاف و مطابق با سطح جلویی چشم است. این نوع لنزها در اوایل 1970s معرفی شدند. لنزهای هیدروژل

سیلیکون (Silicone hydrogel lenses) :

لنزهای هیدروژل سیلیکون نوع پیشرفته لنزهای تماسی نرم هستند که متخلخل تر از لنزهای هیدروژل معمولی هستند و اجازه می دهد که اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد. این نوع لنزها در سال 2002 معرفی شدند و اکنون جزو محبوب ترین لنزهای تجویز شده در ایالت متحده آمریکا هستند.

/https://www.allaboutvision.com/contacts

http://shop.neginoptic.com

لنزهای قابل نفوذ گاز (Gas permeable lens):

لنزهای قابل نفوذ گاز که لنزهای GP یا RGPنیز نامیده می شوند، لنزهای تماسی سخت هستند که شبیه لنزهای PMMA اما متخلخل تر هستند و اجازه می دهد که اکسیژن بیشتری از آن عبور کند. همچنین به دلیل نفوذ پذیری این نوع لنزها نسبت به اکسیژن میتواند نزدیک تر از لنزهای PMMA روی چشم متناسب شود. بنابراین راحت تر از لنزهای سخت قدیمی هستند. این نوع لنزها در سال 1978 به طور اساسی جایگزین لنزهای تماسی PMMA شدند.

لنزهای تماسی ترکیبی (Hybrid contact lenses ):

لنزهای تماسی ترکیبی برای راحتی استفاده همراه با اپتیک کریستال شفاف از لنزهای قابل نفوذ گاز طراحی شده اند که با لنز های هیدروژل نرم و سیلیکون رقابت می کند. این نوع لنزها ناحیه مرطوب نفوذپذیری گاز سخت دارند که با هاله ای از هیدروژل یا مواد هیدروژل سیلیکون احاطه شده اند. این نوع لنزها به سختی روی چشم قرار میگیرند و گرانتر از لنز های هیدروژل نرم و سیلیکون هستند.

لنزهای PMMA:

لنزهای PMMA از مواد پلاستیکی شفاف و سختی تشکیل شده است که polymethyl methacrylate (PMMA) نامیده میشود. این نوع لنزها به عنوان جایگزینی برای شیشه های نشکن استفاده می شود. لنزهای PMMA دارای اپتیک عالی است اما اکسیژن را به چشم انقال نمی دهد و می تواند به دشواری با چشم منطبق شود. این نوع لنزها در حال حاضر قدیمی شده اند و به ندرت تجویز میشود. لنزهای GP امروزه جایگزین این نوع لنزها شده اند.

در سال 2017 ، لنزهای تماسی تجویز شده در ایالت متحده امریکا به ترتیب عبارتند از : لنزهای هیدروژل سیلیکون (64%)، لنزهای نرم (22%)، لنزهای قابل نفوذ گاز (11%)، لنزهای ترکیبی (2%) و لنزهای PMMA (1%).

نوشته شده در 1398-02-26 توسط لنز تماسی چشم 6 1759

6 نظرات

  • شبنم شرقی

    شبنم شرقی 1398-09-14 پاسخ

    لطفا فیلم آموزشیه قرار دادن لنز تو چشم هم بزارید
  • شبنم شرقی

    شبنم شرقی 1398-07-07 پاسخ

    چه نکته های جالبی
  • حسینی

    حسینی 1398-07-02 پاسخ

    سلام عالی بود
  • Zahra

    Zahra 1398-06-31 پاسخ

    خیلی جالب بودش طرز ساخت لنز
  • فاطمه شرقی

    فاطمه شرقی 1398-06-29 پاسخ

    عالی
  • M imanali

    M imanali 1398-06-11 پاسخ

    ممنون از مطالب خوبتون خیلی کاربردی هست

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو