التهاب چشم

التهاب چشم

التهاب چشم یکی از بیماری های چشمی است که می تواند منشأ آن عفونی یا غیر عفونی ، همچنین در ارتباط با بیماری های خود ایمنی نیز باشد.این بیماری ممکن است منجر به بروز احساس وجود خارجی در یک یا هر دو چشم شده ، به گونه ای که خود فرد احساس می کند قادر به بیرون آوردن جسم خارجی نیست، زمانی که فرد از خواب بیدار می شود، ممکن است چشم وی پر از ترشحات باشد. سفیدی چشم نیز به نظر قرمز آمده و فرد منظره ای را می بیند که قبلاً در چشم وجود نداشته است.

وجود التهاب سبب می شود که عروق کره چشم در مقایسه با قبل بیشتر مشخص شوند و همین عامل سبب می شود که سفیدی چشم به نظر قرمز رسد. قرمزی چشم اصطلاحی است که معمولاً برای بیان وجود التهاب ملتحمه به کار می رود.

علائم و نشانه ها

شایعترین علائم و نشانه های قرمزی چشم شامل خارش و یا قرمزی در یک یا هر دو چشم ، تاری دید و حساسیت به نور، وجود انواع ترشحات در یک یا هر دو چشم است که در طی شب منجر به تشکیل دلمه در چشم ها می شود و نهایتاً فرسودگی چشم خواهد بود.

انواع التهاب چشم

التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت) 

این نوع التهاب بخش سفید چشم و پلک ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تورم غشاء شفاف و نازکی که قسمت هایی از کره چشم را پوشانیده است می شود. معمولا عفونت های باکتریایی ، ویروسی و واکنش های آلرژیک ( حساسیتی ) منجر به بروز این اختلال می شوند اما شایعترین آن ها ویروس ها می باشند که شدیدا مسری هستند.

التهاب قرنیه چشم (کراتیت) 

در این نوع التهاب غشای محدب و شفاف جلوی چشم تحت تأثیر عوامل مختلف تحریک و متورم می شود. التهاب قرنیه عمدتا منشأ عفونی داشته و یا در اثر زخم به وجود می آید. بسیار دردناک است و انواع مختلفی دارد که هر نوع از آن درمان متفاوتی نیز دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود ؟

قرمزی چشم یک حساسیت تحریک کننده بوده اما در اکثر مواقع برای بینایی بی ضرر است و به ندرت نیاز به درمان فوری و شدید پیدا می کند. ولی از آنجایی که این بیماری می تواند تا 2 هفته بعد از شروع علائم مسری باشد لذا تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم می باشد.

پیشگیری از التهاب چشم

  • بصورت مکرر دستهای خود را بشویید.
  • اجازه استفاده از وسایل شخصی مانند حوله و لوازم ارایشی و… که با چشم هایتان تماس دارند را به دیگران ندهید.
  • به هیچ وجه با دست هایتان چشم های خود را نمالید.
  • از لنزهای تماسی چشم خود به صورت صحیح و اصولی محافظت کنید.
  • هنگام شنا از لنز استفاده نکنید.
  • هنگامی که به تبخال مبتلا شده اید ، از لمس چشم ، دور چشم و پلک خودذ امتناع کنید.
نوشته شده در 1399-09-08 توسط 0 641

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد

منو