تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم که آمبلوپی نیز نامیده می‌شود، هنگامی ایجاد می‌شود که مغز دید یک چشم را مسدود یا سرکوب می‌کند. اگر چشم‌های فرزندتان ناهم‌ راستا باشد یا اگر به خاطر نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا هر چیزی مانند آب‌مروارید یا پلک افتاده که باعث ایجاد اختلال در دید یک چشم می‌شود، نمی‌تواند به خوبی با یک چشمش ببیند و همین می‌تواند کودک را دچار تنبلی چشم کند.حدود ۳ تا ۶ درصد از کودکان زیر شش سال دچار تنبلی چشم می‌شوند و درمان قبل از سن پنج یا شش سالگی موفق‌تر است، اگرچه پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که حتی کودکان بزرگ‌تر ممکن است دید خود را دوباره به دست بیاورند، هرچند بازیابی دید در کودک بزرگ‌تر کمتر تضمین‌ شده است. همچنین به خاطر داشته باشید که تنبلی چشم اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند منجر به از دست رفتن دائمی بینایی شود.

زمانی که تکامل بینایی در یکی از چشم‌ها طبیعی و در چشم دیگر غیرطبیعی باشد، چشم مبتلا به ضعف بینایی، تنبل است. اگرچه در این بیماری معمولا یک چشم درگیر است، اما در برخی حالات ممکن است هر دو چشم به صورت همزمان تنبل باشند.


چگونه می‌توان تنبلی چشم کودک را تشخیص داد؟

شناسایی مشکل تنبلی چشم در کودک آسان نیست، زیرا کودکان مبتلا به این مشکل می‌توانند با استفاده کردن از تنها یک چشم کنار بیایند و چشم کمتر استفاده‌شده هم ممکن است کاملاً طبیعی به نظر بیاید، با اینکه کودکتان از آن برای دیدن استفاده نمی‌کند.توصیه شده است که بینایی تمام کودکان تا قبل از 3 سالگی توسط پزشک ارزیابی شود. بسیاری از پزشکان معاینه‌های چشم پزشکی را به عنوان بخشی از معاینه‌های معمول کودکان انجام می‌دهند و در صورت نیاز، کودک را به چشم پزشک معرفی می‌کنند.

روش‌های نوین ارزیابی بینایی را در نوزادان و کودکان کم سن مقدور ساخته است. در صورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به «استرابیسم» یا «لوچی»، «آب مروارید» یا دیگر بیماری‌های جدی چشمی معاینه چشم‌ها در دوران نوزادی توصیه می‌شود.

تنبلی چشم کودک چطور درمان می‌شود؟

قدم اول این است که هر گونه مشکل زمینه‌ای در بینایی کودک رفع شود. برای مثال با اصلاح آستیگماتیسم یا نزدیک‌بینی با استفاده از عینک یا رفع مشکل آب‌مروارید با عمل جراحی می‌توان مشکل زمینه‌ای را برطرف کرد. هنگامی که مشکل زمینه‌ای رفع شد، باید تلاش کرد که مغز فرزندتان به برقراری ارتباط با چشم ضعیفش تشویق شود و در نهایت توانایی دیدن آن بهبود یابد.

اگر فرزندتان به علت نیاز به عینک دچار تنبلی چشم شده باشد، عینک مانند یک لنز دوربین عمل می‌کند و به فوکوس کردن روی اشیا در پشت چشم کمک می‌کند. استفاده از عینک، تصویر واضح‌تری برای مغز ایجاد می‌کند که ممکن است ارتباط مغز با چشم را بهبود بخشد. اما اگر چشم‌های کودکتان به طور طبیعی به درستی روی نور متمرکز می‌شوند، عینک کمکی به رفع تنبلی چشم نخواهد کرد.

به جای آن، پزشک احتمالاً توصیه خواهد که چشم قوی‌تر را با یک چشم‌بند یک‌طرفه بپوشانید یا با روزی یک بار اعمال قطره، بینایی آن چشم را تار کنید. هر یک از این کارها مغز را مجبور به استفاده از چشم ضعیف می‌کنند و این فرایند می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد.

مجموعه فروشگاه زنجیره ای عینک نگین با بهره گیری از اپتومتریست و پزشکان حاذق با استفاده از ابزار و دستگاههای به روز و دقیق آماده ارائه خدمت و معاینه از کودکان دلبند شما در شعبات می باشد.

نوشته شده در 1399-10-08 توسط 1 801

1 نظر

  • samira

    samira 1399-10-14 پاسخ

    مفید بود سپاس

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو