چگونه عینک طبی مناسب انتخاب کنیم ؟

چگونه عینک طبی مناسب انتخاب کنیم ؟

عینک های طبی یکی از زیبا کننده های صورت است و میتواند زیبایی خاصی به صورت دهد ، البته بعضی ها هم هستند که به خاطر ضعیفی چشم استفاده میکنند.

اگر فردی احساس می کند بینایی اش ضعیف شده و مانند سابق نمی تواند  نزدیک را ببیند، باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید.چشم پزشک می تواند با معاینه دقیق چشم ها، عینکی با شماره مناسب که فاصله کانونی خوبی هم داشته باشد، برای بیمار، تجویز کند. چشم پزشکان حتی اندازه فریم عینک را هم متناسب با چشم بیماران تعریف می کنند.

● فریم کوچک برای همه مناسب نیست


متاسفانه، برخی از افراد به عینک سازان اصرار می کنند که برای آنها، عینک هایی با فریم کوچک و باریک بسازند. اگر فریم عینک های طبی، با شرایط فیزیکی چشم ها و صورت فرد متناسب نباشد و فاصله کانونی آنها را مختل کند، می تواند ناراحتی های زیادی را در دیدشان به وجود بیاورد.
هر چقدر عینک و فریم آن سبک تر باشند، بهتر هستند. اگر فریم عینک های طبی، استاندارد و سبک باشد و به راحتی روی بینی بنشیند، کمتر روی بینی جا می اندازد.
در حال حاضر، فریم های استاندارد و سبکی در بازار وجود دارد که می توان بدون دغدغه از آنها استفاده کرد. این فریم ها طوری طراحی شده اند که مانند فریم های قدیمی، روی بینی جا نمی اندازند. هنگام خرید عینک، حواستان باشد فریم آن جلوی میدان دید شما را نگیرد.

● باورهایتان را درباره عینک اصلاح کنید


باورهای درست و غلط زیادی درباره عینک زدن وجود دارد، مثلا برخی افراد معتقدند عینک زدن می تواند باعث قیچ و چپ شدن چشم ها شود. این یک باور عامه و غیرعلمی است. ممکن است در اثر عینک زدن های طولانی مدت، زیر پلک افراد عینکی کمی فرورفتگی ایجاد شود اما قیچ یا چپ شدن چشم ها در اثر عینک زدن، هیچ توجیه علمی ای ندارد . مگر اینکه قبل از عینک زدن این حالت در چشم های کسی وجود داشته باشد و عینک مناسب هم نزند، که باعث تشدید حالت چپ بودن چشم ها می شود. مثلا اگر کسانی که چشم هایشان حالت فرورفته دارد، عینک نزدیک بین بزنند، حالت چشم هایشان بدتر می شود اما به طور کلی، عینک برای کسی مشکل فیزیکی خاصی ایجاد نمی کند.


● سالی یک بار به چشم پزشکی بروید


افرادی که از عینک طبی استفاده می کنند باید برای بررسی شرایطشان، هر یک سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنند تا چشم هایشان معاینه شود. این کار به تشخیص زودتر بالا یا پایین رفتن شماره چشم ها کمک می کند . افرادی که به عینک نیاز دارند، باید با تجویز پزشکشان به عینک سازی مراجعه کنند تا عینک مخصوص برای چشم آنها ساخته شود. عینک های موجود در داروخانه ها، فقط برای افرادی است که دچار پیرچشمی هستند و شماره هر ۲ چشم آنها هم با یکدیگر برابر است.


● عینک خانوادگی به چشم نزنید

متاسفانه گاهی افراد خانواده از عینک مشترک استفاده می کنند و چون با عینک همسر، پدر یا مادر خود بهتر از قبل می بینند، همان عینک را می زنند. این کار می تواند سلامت چشم ها را به خطر بیندازد. توصیه ما به افرادی که دچار ضعف بینایی هستند، این است که برای پیشگیری از تشدید بیماری شان، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.


● انتخاب عینک براساس رنگ پوست


عینک باید به رنگ پوست هم بیاید و تشخیص اینکه چه عینکی برای چه پوستی مناسب است، خیلی سخت نیست چون پوست ها را در این مورد به ۲ گروه سرد و گرم تقسیم می کنیم.
پوست های سرد بیشتر ته مایه رنگی آبی یا صورتی دارند در حالی که ته مایه رنگی پوست های گرم زرد است. بلوند، سفید، آبی و قهوه ای روشن جزو دسته بندی گرم هستند و بلوند طلایی، سیاه یک دست، قهوه ای طلایی، قرمز و خاکستری از رنگ های سرد

کسانی که پوست های گرم دارند، بهتر است از قاب هایی نزدیک به رنگ های شتری، خاکی، طلایی، مسی و قرمز روشن استفاده کنند و برای کسانی هم که رنگ پوستشان سرد است، قاب هایی با رنگ مشکی، قهوه ای گلی، گوجه ای و آبی مناسب ترند.

اگر این قاب عینک ها و حتی مدل هایی که برای صورتتان مناسب است را دوست ندارید، اصلا نگران نباشید زیرا مهم ترین مشخصه یک عینک خوب، «راحت بودن» و «متناسب بودن با شرایط شما» است.

● عینک غیراستاندارد عارضه دارد


ایجاد سردرد های مزمن، اختلافات دید دو چشمی و خستگی مفرط از عوارض متعدد و شایع استفاده از فریمهای غیراستاندارد در داخل کشور است.
عسگر دوستدار، دبیر انجمن علمی بینایی سنجی همزمان با برگزاری ششمین دوره بازآموزی سراسری اپتومتری (بینایی سنجی) ضمن اعلام این مطالب اظهار داشت.
از موارد گوناگون ساخت اشتباه عینک های طبی و عوارض متعاقب آنها که گریبان گیر بیماران است می توان به "عدم تطبیق افقی و عمودی مراکز کانونی عدسی های عینک، به کارگیری رنگ های غیراستاندارد در عدسی عینک، خطاهای پریزماتیک ناخواسته و ایجاد عدم توازن عضلات خارجی چشمی و در نتیجه ایجاد سردردهای مزمن، اختلال دید دوچشمی، خستگی مفرط، اختلال حافظه بینایی، اختلال در نقش مغز در مکانیسم بینایی، تشدید تنبلی چشم در کودکان، ایجاد لوچی ها و انحراف چشمی اشاره کرد" که خود گوشه ای از عوارض ساخت و ارائه غیراستاندارد و اشتباه عینک طبی است.

نوشته شده در 1398-02-26 عینک طبی 4 8552

4 نظرات

  • اسحاق

    اسحاق 1400-01-31 پاسخ

    مطالب خیلی کاربردی و مفید ممنون
  • samira

    samira 1398-07-09 پاسخ

    چقد جااااالب ....خیلی خوب مطالب
  • شبنم شرقی

    شبنم شرقی 1398-07-07 پاسخ

    چه نکته های جالبی بود
  • شبنم شرقی

    شبنم شرقی 1398-06-05 پاسخ

    عالی

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد

منو