راهنمای کامل عینک مطالعه

راهنمای کامل عینک مطالعه

با بالا رفتن سن و ورود به میانسالی که از سن 40 سالگی آغاز می شود ممکن است هنگام مطالعه و یا خیاطی، کار با تلفن همراه و رایانه متوجه اختلالاتی در دید برای دیدن اشیای نزدیک بشوید؛ این عارضه یک روند طبیعی است که می تواند برای هر فردی بعد از این سن اتفاق بیافتد.
با بالا رفتن سن توان ما برای تمرکز کردن به تدریج کم می شود و همین امر زمینه ساز نیاز به عینک مطالعه است، این شرایط پیر چشمی نامیده می شود.
در جوانی عدسی چشم ها به راحتی تغییر شکل می دهد اما با گذشت زمان و بالارفتن سن، عدسی چشم سخت تر شده و به همین دلیل در این شرایط برای دید نزدیک به ابزارکمکی نیاز پیدا می کنیم.


خرید عینک مطالعه

امروزه به هر مغازه، داروخانه، کتابفروشی که سر می زنیم با تابلو "عینک مطالعه موجود است" روبرو می شویم. اکثر این مکان ها یک مدل عینک مطالعه دارند و برای همه همان را تجویز می کنند. اما آیا همه مردم شبیه به هم هستند و می توانند از یک عینک مطالعه یکسان استفاده کنند؟! مردمی که حتی با اثر انگشت های متفاوتی خلق شده اند آیا چشمان یکسانی دارند؟ 

یک فوق تخصص شبکیه چشم تصریح کرد: عینک‌هایی که تحت عنوان «عینک مطالعه» در برخی مکان‌ها و معابر عمومی از سوی دستفروشان یا حتی برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، بر اساس اصول پزشکی ساخته نشده‌اند و بنابراین نباید آنها را خریداری کرد. دکتر امین الله نیک اقبالی با اشاره به این که برخی افراد در سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی دچار پیر چشمی می شوند و به عینک نیاز پیدا می کنند، افزود: عینک هایی که به نام عینک مطالعه در معابر عمومی به فروش می رسند، سطح دید افراد را اصلاح نکرده و ممکن است فقط برای زمانی که افراد می خواهند مطالعه ای بسیار کوتاه داشته باشند، قابل استفاده باشد، اما برای مطالعه طولانی مدت به هیچ وجه مناسب نیستند. وی ادامه داد: استفاده از این نوع عینک ها نه تنها دید چشم ها را اصلاح نمی کنند، بلکه باعث خستگی چشم ها می شوند و بسیاری افراد پس از مدتی استفاده آن ها را کنار می گذارند. عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران با تاکید بر این که چشم ها، از جمله اعضای بسیار مهم بدن به شمار می روند و در نگهداری از آن ها بیشترین حساسیت را باید به خرج داد، عنوان کرد: این که اگر چشم های فردی دچار تاری دید شد، به استفاده از عینکی روی آورد که چشم پزشک تجویز نکرده است، منطقی نیست. گاهی در معاینه های انجام شده توسط متخصص چشم، بیماری هایی مثل آب سیاه یا دیابت کشف می شود که فرد از وجود آن ها بی اطلاع است و در اثر بی توجهی به پیگیری و درمان ممکن است مشکلات جدی تری پیدا کند. این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به افراد توصیه کرد تا در زمان کاهش میدان دید، از خرید عینک از معابر عمومی که اصول پزشکی در آن رعایت نشده است یا استفاده از عینک سایر افراد، خودداری کرده و به چشم پزشک مراجعه کنند تا چشمان شان از زوایای مختلف و از نظر دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگمات بودن بررسی شود و چشم پزشک متناسب با وضعیت چشم و میزان دید فرد، عینک مناسب را تجویز کند.

سیستم بینایی بخشی از سیستم اعصاب مرکزی بدن است که به طور مستقیم عملکرد مغز و قشر بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر هر گونه نقصی در عملکرد این سیستم روی مغز هم تاثیرگذار است.

باید بدانید که اگر تجویز شماره عینک و ساخت آن بر اساس استانداردهای مربوطه نباشد، سیستم بینایی مختل می‌شود و به دنبال آن فرد دچار کاهش تمرکز، بی حوصلگی، اختلال در یادگیری و کاهش کارایی در فعالیت‌های روزمره خواهد شد.

از بارزترین عوارض استفاده از عینک‌های طبی غیراستاندارد می‌توان به علائمی همچون سردرد‌های مزمن، سرگیجه، عدم تعادل عصبی، اختلال دید دو چشمی، تاخیر در درمان تنبلی چشم به ویژه در کودکان اشاره کرد.

با این تفاسیر شاید تصور کنید که انتخاب یک عینک مطالعه مناسب چندان کار آسانی نیست. به این خاطر که انواع متنوعی از فریم‌ها، عدسی‌ها و پوشش‌های لنز در بازار وجود دارند که خریدار نابلد را سرگردان می‌کنند.

اما فروشگاه اینترنتی نگین اپتیک  با ارائه اطلاعات کافی در این رابطه قصد دارد انتخاب و خرید عینک طبی مناسب را برایتان آسان کند. برای این منظور تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

راهنمای کامل انتخاب عینک مطالعه

ورزش چشم قدرت ماهیچه های چشم را افزایش می دهد
چشم ما برای تضمین سلامتی اش همانند دیگر ماهیچه های بدن نیاز به تمرین و ورزش دارد و نرمش هایی برای چشم وجود دارد که باعث تقویت عضلات چشم ورفع خستگی چشم می شود. در اینجا به برخی از این ورزش ها اشاره می کینم؛
1- پلک زدن مداوم.
2- با کف دست چشم ها را بپوشانید.
3- به انگشت اشاره خود نگاه کنید و آن را حرکت دهید.
4- چشم ها را برای 3-5 ثانیه محکم به هم فشار دهید و سپس برای 3-5 ثانیه باز کنید.
5- ریلکس بنشینید، چشم ها را ببندید و موافق عقربه ساعت و سپس مخالف عقربه ساعت بچرخانید.
فاصله بین دو چشم یکی از شاخصه های تجویز عینک نزدیک بینی است 

مهدی دهقان ،اپتومتریست کلینیک تخصصی چشم خانه عینک مطالعه را 2 نوع عنوان کرد، و گفت: یکی از انواع عینک های مطالعه همین عینک هایی است که در همه جا وجود دارد و غیراستاندارد هستند و نوع دیگر آن عینک های نزدیک بینی است که با اندازه گیری نمره چشم و دیگر موارد مربوطه در عینک فروشی ها می باشد.
وی ضمن اشاره به پایین بودن کیفیت واردات عینک های مطالعه از کشور چین، اظهار داشت: یکی از موارد در نظر گرفته شده برای عینک، فاصله بین دو چشم است. فاصله بین دو چشم چینی ها اغلب زیاد است و عینک های مطالعه موجود بر همان اساس و به یک اندازه درست شده، بنابراین به دلیل اختلاف اندازه بین دو چشم افراد جامعه این قبیل عینک ها مناسب نیستند و از کیفیت پایینی برخوردار است.
وی بیشترین افراد مستعد پیر چشمی را افرادی دانست که کار نزدیک بینی دارند، مانند محصلان و کارمندانی که با کامپیوتر و یا تلفن همراه کار می کنند.
این اپتومتریست در خصوص نشانه های پیرچشمی اظهار داشت: وقتي سن انسان به حوالي 40 سال مي رسد كم كم ضعف در تطابق ظاهر مي شود كه نشانه هاي آن شامل تار ديدن اشياء ريز نزديك، عقب تر بودن كتاب يا اشياء براي بهتر ديدن آنها، خستگي و سر درد و بيحوصلگي هنگام مطالعه زياد و طولاني است.
وی همچنین بیان داشت: تجویز عینک نزدیک برای افراد مسن به عوامل متعددی بستگی دارد، لذا مهارت فرد تجویز کننده در حصول یک بینایی مناسب برای فرد پیر چشم بسیار موثر است. فاصله کاری یا شغل فرد، عادت فرد در حین کار یا مطالعه و در نظر گرفتن وضعیت انکساری چشم فرد، در این تجویز بسیار مؤثر است. بنابراین عینک نزدیک همه افراد یکسان نمی‌باشد.

در ساخت عینک‌های طبی سفارشی، انتخاب عدسی مناسب و استاندارد با به کارگیری رنگ‌های مناسب، تعیین صحیح فاصله کانونی عینک و انتخاب فریم مناسب به گونه‌ای که شکل‌، اندازه‌، جنس و رنگ فریم مناسب با نمره چشم فرد، سن و شکل صورت بیمار باشد، اهمیت بسیاری دارد.

فاصله کانونی در واقع فاصله بین دو عدسی عینک از یکدیگر است که باید با فاصله دو مردمک چشم از یکدیگر مساوی باشد.

یکی از اشتباهات رایج در ساخت عینک‌های طبی عدم رعایت فاصله کانونی است که سبب ایجاد اثرات منشوری ناخواسته در عینک می‌شود.

فریم هم از جمله مواردی است که باید به گونه‌ای برای بیمار تنظیم شود که میدان بینایی کافی را فراهم کند. مناسب بودن زاویه میان صفحه فریم با صورت بیمار از موارد مهم در انتخاب فریم مناسب است که باید مدنظر گرفت.

انتخاب طراحی مناسب عدسی‌ برای عینک طبی

لنز عینک طبی در چندین دسته‌بندی متفاوت عرضه می‌شود؛

انتخاب شما باید طرحی باشد که مشکلات بینایی‌تان را برطرف کند.

  • لنز تک دید: عدسی تک دید برای اصلاح دوربینی طراحی می‌شود. این عدسی را می‌توان برای هر فوکوسی تنظیم کرد از نزدیک تا متوسط.
  • لنزهای دو کانونی: این عدسی‌ها بخشی در پایین خود دارند که مخصوص مطالعه است و بقیه عدسی برای دیدن مسافت‌های دورتر طراحی شده است.
  • لنز تدریجی: این عدسی بدون اینکه مرز مشخصی بین بخش دوربین و نزدیک‌بین وجود داشته باشد، همه فواصل را تحت پوشش دارد. این لنز همچنین قادر است به اصلاح دید میانی هم بپردازد و در این حالت به جای دو کانونی بودن، سه کانونی طراحی می‌شوند.

جهت انتخاب عدسی مناسب چشم خود باید حتما از اپتومتریست یا متخصص چشم و بینایی کمک بگیرید.

نوشته شده در 1398-05-30 توسط عینک طبی 5 31744

مقالات مرتبط

عینک دید در شب

برای محافظت از مردمک چشم ها در تاریکی شب, و هنگام افزایش تابش نور خورشید از عینک های دید در شب استفاده می شود.

آستیگماتیسم و راه های درمان آن

آستیگماتیسم بیماری چشم یا مشکل سلامت چشم نیست، بلکه نوعی خطای انکساری است که بدلیل بی نظمی در شکل قرنیه شخص بوجود می...

5 نظرات

  • مهدی نوری

    مهدی نوری 1398-07-01 پاسخ

    معمولا با عینک نزدیک بین تا چه فاصله ای را میتوان دید ؟
  • شبنم شرقی

    شبنم شرقی 1398-07-01 پاسخ

    توضیحات بسیار مفید بودند،ممنون از زحمات شما
  • M imanali

    M imanali 1398-06-12 پاسخ

    مطالب بسیار اموزنده و مفید بود
  • Gh Mokhtarband

    Gh Mokhtarband 1398-06-06 پاسخ

    مطلب قابل تاملی بود
  • M Safarzade

    M Safarzade 1398-06-06 پاسخ

    از شعبه نگین ایرانیان دیدن فرماید

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو