چند راهکار ساده ی تقویت چشم

چند راهکار ساده ی تقویت چشم

طي ۱۰تا۱۵سال اخير تعداد افرادي که از عينک يا لنز براي اصلاح ديد خود استفاده مي کنند، چندين برابر شده است. علت اين امر افزايش ساعات کار با رايانه در محل کار و منزل و همين طور تماشاي طولاني مدت تلويزيون‌هايي است که روز به روز بزرگ تر و شفاف تر مي شود.بسياري از افراد معتقدند که همه افراد سرانجام بايد از عينک يا لنز استفاده کنند چون در گذر سال هاي عمر، ضعيف شدن چشم امري طبيعي محسوب مي شود. اين نکته تا حدودي صحيح است اما درست از وقتي که فرد عينک مي زند يا از لنز طبي استفاده مي کند، ديد چشم هايش سال به سال بدتر مي شود.

تعداد زيادي هستند که به علت بيماري ها و مشکلات چشمي بايد از عينک يا لنز استفاده کنند اما بيشتر مردم و افرادي که به قصد اصلاح ديد خود عينک مي زنند، مي توانند با تمرينات ساده اي که طي ۵مرحله عضله چشم را تقويت مي کند، به ميزان زيادي از ضعيف تر شدن بينايي خود جلوگيري کنند.

راههای طبیعی حفظ سلامت چشم

خوابیدن به اندازه کافی

زمانی که خیلی خسته هستید، چشم های شما می تواند به راحتی کشیده و خشک شود. خواب منظم می تواند خستگی چشمان را کاهش دهد و در نتیجه بینایی را بهبود می بخشد.

ورزش منظم

داشتن فعالیت فیزیکی می تواند گردش خون و جریان اکسیژن را به چشم افزایش دهد و به کاهش خشکی چشمان کمک کند.

محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید

 وقتی در معرض نور آفتاب هستید از عینک آفتابی استفاده کنید تا اشعه های مضر خورشید را کاهش دید.

استراحت چشم ها در زمان استفاده از کامپیوتر

اگر زمان زیادی را صرف نگاه کردن به یک صفحه، مانند کامپیوتر و یا گوشی هوشمند می کنید، هر 20 دقیقه 20 ثانیه به فاصله دور نگاه کنید.

تست دقیق چشم

یک معاینه چشم می تواند مسائل بالقوه را از بین ببرد و به حفظ سلامتی چشم و بینایی کمک کند.

نکشیدن سیگار

سیگار کشیدن می تواند خطر بسیاری از مسائل بهداشت فیزیکی، از جمله آسیب عصب بینایی، انحطاط چشم در اثر سالخوردگی ، و آب مروارید را افزایش دهد.

رعایت بهداشت 

لوازم آرایشی و مواد شیمیایی را برای چشم ها استفاده نکنید. اگر از لنز استفاده می کنید،آن ها را تمیز و درست نگه دارید.

ورزش چشم ها

چشم ها همانند دیگر اعضای بدن قبل و بعد از خواب نیاز به ورزش دارند تا سلامت بمانند.چشم ها را به صورت دایره وار و در جهت عقربه های ساعت 10 بار بچرخانید و سپس این حرکت را 10مرتبه در جهت عکس انجام دهید.

تنظیم نور محیط

همیشه هنگام مطالعه و در محل کار نور محیط را تنظیم کنید تا ملایم باشد و مستقیم به چشم نتابد زیرا نور لامپ فلورسنت به تنهایی تاثیر منفی روی چشم دارد. از تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر و گوشی در تاریکی خودداری کنید.

تمرینات لازم برای چشم که بدون خطر می باشد:

پلک زدن: پلک زدن به عنوان يک راهکار ساده براي تمرکز طولاني تر و تميز کردن چشم است. کاربران رايانه معمولا عادت به پلک زدن ندارند و اغلب وقتي پاي تلويزيون مي نشينند پلک نمي زنند. حال به عنوان يک تمرين و براي تقويت عضله چشم به مدت چند دقيقه و هر ۴ثانيه يک بار پلک بزنيد.

ماساژ با کف دست ها: اين کار باعث کاهش فشار چشم ها و استراحت دادن به چشم ها مي شود. براي اين کار چشم ها را ببنديد. با کف دست چشم ها را بپوشانيد. دست ها را به اندازه اي به چشم نزديک کنيد که بتوانيد به راحتي پلک بزنيد و فشار زيادي روي ماهيچه چشم وارد نکنيد. ۲دقيقه به همين حالت بمانيد. با اين کار به چشمان خود استراحت مي دهيد و گرماي دستتان نقش مهمي در کاهش فشار به چشمانتان ايفا مي کند. اگر در يک روز پرکار چند دقيقه اين کار را انجام دهيد، متوجه تاثير شگفت انگيز آن بر عضله چشم خواهيد شد.

زوم کردن: روي يک صندلي راحت بنشينيد به يک شيء نزديک متمرکز شويد و سپس چشم ها را به پايين بدوزيد. پس از چند دقيقه با تکرار اين کار متوجه انعطاف پذيري عضلات چشم خود خواهيد شد. اين تمرين نيز به تقويت ماهيچه ها و بهبود کارکرد چشم منجر مي شود.

دور و نزديک: اين تمرين را تقريبا در هر مکاني مي توان انجام داد. در يک صندلي راحت بنشينيد. انگشت شست خود را در فاصله ۱۰سانتي متري از چشم ها قرار دهيد. به انگشت خود نگاه کنيد سپس به يک شيء با فاصله دورتر بنگريد. با هر بار تنفس عميق، زاويه ديد خود را تغيير دهيد به گونه اي که يک بار به شيء نزديک و يک بار به شيء دور نگاه کنيد. اين کار باعث تقويت ماهيچه چشم و بهبود بينايي مي شود.

عدد هشت: اين تمرين باعث افزايش انعطاف پذيري ماهيچه چشم مي شود و با اين که کار بسيار ساده اي است، بسيار تاثيرگذار است. در فاصله ۷متري خود يک عدد هشت بزرگ انگليسي را قرار دهيد. به مدت چند دقيقه با چشم هاي خود عدد هشت را که به صورت يک مارپيچ است، دنبال کنيد.

نوشته شده در 1399-08-18 توسط 0 817

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد

منو