آب مروارید چشم

آب مروارید چشم

بیماری‌های چشمی

به تار شدن عدسی چشم گفته می‌‌شود و افراد مبتلا به آب مروارید معمولاً دید تاری دارند و رنگ‌ها را به صورت کم رنگ می‌بینند و کلا دید آنها مختل می‌شود. متداول ترین نوع آب مروارید را می توان وابسته به سن که اکثرا افراد بالای 65 سال هستند تلقی کرد.

این بیماری چشمی یک مسیر طبیعی از گذر زمان است که به دلیل افزایش سن این بیماری نیز افزایش پیدا می کند.

آب مروارید در مراحل اولیه که فقط بخش کوچکی از عدسی کدر می شود مشکلی را به وجود نمی آورد، اما در اکثر مواقع بخش بیشتری از عدسی درگیر می شود و باعث اختلال در بینایی می شود.

سرعت پیشرفت آب مروارید در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و طی چند سال می تواند پیشرفت کند. اما سرعت پیشرفت آب مروارید در افراد جوان و یا افرادی که به دیابت دچار هستند بسیار زیاد است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که آب مروارید از یک چشم سرایت به چشم دیگر ندارد.

علائم و نشانه‌های آب مروارید در ابتدا قابل تشخیص نیست یا آن که بسیار خفیف است با این حال هر گونه تغییری که در سطح بینایی به وجود می‌‌آید می‌‌تواند باعث نگرانی شود و باید به آن توجه شود.

برخی از علائم و نشانه‌های شایع آب مروارید:

  • تاری دید
  • حساسیت به نور و روشنایی
  • نیاز به تعویض مکرر عینک یا لنز چشمی
  • دید نامناسب در شب
  • کم رنگ و یا محو شدن رنگ ها
  • دوبینی در یک چشم

نحوه تشخیص آب مروارید و درمان

اگرچه هیچ راهی برای پیشگیری از بروز آب مروارید وجود ندارد می‌توانید با انجام برخی کارها روند بروز آن را کنترل نمایید. برخی از فاکتورهای قابل تغییر که ریسک بروز آب مروارید را افزایش می‌دهند عبارتند از سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چاقی و مصرف بیش از حد الکل. شما همچنین می‌توانید با مراقبت از چشم خود در برابر نور مستقیم آفتاب روند تشکیل آب مروارید را کند نماید.زمانی که چشم بیمار توسط چشم پزشک مورد معاینه دقیق قرار گیرد وجود و وسعت آب مروارید و نیز هر گونه مشکل دیگری اعم از مشکلات پرده شبکیه و یا عصب بینایی که باعث کاهش دید می شود را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت اگر بیمار نیاز به عمل کاتاراکت چشم داشته باشد جراح و متخصص چشم پزشک تشخیص داده و بیمار را معالجه می کند .

نوشته شده در 1399-08-20 توسط 0 737

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو