عملکرد تیروئید بر روی چشم

عملکرد تیروئید بر روی چشم

تیروئید چیست؟

بیماری های غده ی تیروئید مانند کم کاری یا پرکاری بیماری های خودایمنی هستند . اختلالات چشمی ناشی از بیماری های تیروئید نیز متاثر از آنتی بادی های دخیل در همین بیماری تیروئیدی است .غده تیروئید غده پروانه‌ای شکل کوچکی است که نزدیک بخش فوقانی نای در جلوی گردن قرار دارد. غده تیروئید نقش مهمی در کنترل سرعت واکنش مواد شیمیایی در بافت‌های سراسر بدن یا سرعت متابولیسم دارد. غده تیروئید ممکن است پرکار یا کم‌کار شود. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید عمدتاً پی‌آمد بیماری خودایمنی است.

مشکلات چشمی ناشی از تیروئید در اغلب موارد در افرادی رخ می‌دهد که تیروئیدی پرکار دارند.گاهی ممکن است این بیماری در کم کاری تیروئید و یا حتی در کسانی که تیروئید طبیعی دارند، نمایان شود.

رابطه اختلال تیروئید با بیماری های چشمی

شیوع بیماری های چشمی ناشی از اختلالات تیروئیدی خودایمنی در خانم ها بیشتر و حدود پنج ، شش برابر اقایان است .

افراد سیگاری هم هفت برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به این بیماری های چشمی خودایمن مبتلا می شوند .

شایع ترین علت بیرون زدگی چشم ، اختلالات تیروئیدی است . در این بیماری ، آنتی بادی هایی علیه غده ایجاد می شود که می توانند روی عضلات چشم تاثیر بگذارند . آنتی بادی ها عضلات و بافت چربی چشم راتحریک می کنند و ماده ای داخل آن ساخته می شود که خاصیت جذب آب بالایی دارد . جذب آب توسط عضله و چربی باعث تورم و بزرگی آن می شود . بزرگی عضلات اطراف چشم ، کره چشم را به بیرون هدایت می کند . مشکل بعدی که در اثر بزرگی عضلات ایجاد می شود ، فشار روی عصب بینایی است که ممکن است منجر به اشکال در دید شود . در مراحل اولیه بیمار دچار کاهش دید در رنگ می شود ولی با پیشرفت بیماری کاهش کلی در دید بیمار ایجاد می شود .

علایم ابتدایی این بیماری

  • ناراحتی و درد هنگام پلک زدن
  • خشکی چشم
  • بیرون زدگی چشم
  • خارش چشم
  • بیرون زدگی چشم در اثر تجمع آب و مواد پروتئینی در پشت چشم
  • چشمان فرد حالت خیره شدن دارد و در هنگام خواب باز میباشد.
  • باز بودن و بیرون زدگی زیاد چشم منجر به خشکی قرنیه چشم و آسیب به عصب چشم میشود.
  • نگاه کردن به بالا و اطراف برای چشم دردناک است و حرکات چشم محدود میشود.

 

در موارد شدید بیماری

فرد دچار دوبینی میشود و ممکن بینایی خود را از دست بدهد.
شدت بروز بیماری در دو چشم متفاوت است و در افرادی که سیگاری هستند، بیماری دیابت دارند، در بانوان و در رنج سنی میان سالگی، شایع تر است.

درمان بیماری تیروئید چشمی

استفاده از قطره و پماد چشمی


دارو های ضد التهاب و ضد ایمنی


رادیوتراپی


در نهایت جراحی چشم

و در نهایت

تیروئید چشمی عارضه نادری است. هر سال از هر صد هزار نفر حدود 16 زن و 3 مرد به این بیماری مبتلا می‌شود.بیماری تیروئید چشمی معمولاً در سنین میانسالی بروز می‌یابد. برخی افراد ژن‌هایی دارند که آنان را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند. به علاوه سیگاری‌ها، به ویژه افرادی که وابستگی شدیدی به دخانیات دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

نوشته شده در 1399-08-24 توسط 0 787

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو