تاثیر آب هویج بر روی بینایی

تاثیر آب هویج بر روی بینایی

چنین باوری یک افسانه بیش نیست، افسانه ای که ریشه در جنگ میان آلمان و انگلستان باز می گردد. در حقیقت، تأثیر هویج بر روی دید حقه ای از جانب انگلیس ها بوده است تا آلمان ها گمان کنند خلبان های آنها چشمان فوق العاده و دید بی نظیری در شب دارند.

اگرچه هویج، منبع غنی بتاکاروتن است و بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. اگر چه ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست و همچنین عملکرد سلول‌های بینایی در شبکیه چشم لازم است ولی مصرف آن، تأثیری بر ابعاد فیزیکی کره چشم که موجب بروز عیب انکساری می‌شود ندارد.

به گفته چشم پزشکان، هویج علاوه بر پیشگیری از ابتلا به آب مروارید به دید بهتر در اتاق تاریک کمک می کند؛ ولی صحبت از اینکه هویج به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان ویژه درون خود موجب دید بهتر در شب و تمامی فضاهای تاریک می شود افسانه ای بیش نیست. با این حال، مصرف مکمل های مختلف در افرادی که ازکمبود ویتامین A رنج می برند در بهتر شدن دید آنها نقش مؤثری ایفا می کند.

ارتباط هویج با چشم کودکان

آب هویج تأثیری روی نمره عینک بچه‌ها ندارد. نمره عینک کودکان، حاصل نارسایی فیزیکی چشم است یعنی وقتی طول کره چشم کوتاه‌تر از توان انکساری آن باشد، کودک مبتلا به دور بینی و زمانی که طول کره چشم بلندتر از توان انکساری آن است، دچار نزدیک‌بینی خواهد شد. آستیگماتیسم هم زمانی اتفاق می‌افتد که توان انکساری چشم کودک در محور‌های مختلف متفاوت است. بنابراین، آب هویج هیچ تأثیری روی این ویژگی‌های فیزیکی چشم ندارد.

هویج برای محافظت از چشم ها

بتاکاروتن قدرت این را دارد که از پیری زودهنگام پیشگیری کند. برخلاف آنچه که تصور می کنید آب هویج برای این نیست که شما را از عینکی شدن نجات داده و چشم هایتان را خلبانی کند.

بتاکاروتن موجود در هویج برای این است که از شبکیه چشم محافظت کرده و از بروز آب مروارید پیشگیری کند.

بنابراین به همه و به خصوص افرادی که در معرض کاهش بینایی و شب کوری هستند پیشنهاد می شود آب هویج بیشتری مصرف کنند.خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج هر چند وقت یکبار همانند مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه برای سلامت لازم است و می‌تواند به تأمین ویتامین لازم کمک کند ولی افراط در نوشیدن آب هویج نه تنها به بینایی شما کمکی نمی‌کند بلکه گاهی به دلیل این که این ویتامین محلول در آب و چربی است،‌ مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع نشده، موجب تجمع در بدن می‌شود که خود این موضوع برای فرد مضر است. گاهی افراط بیش از حد والدین برای اجبار کودکان به نوشیدن آب هویج موجب می‌شود تا رنگ پوست کودک متمایل به رنگ نارنجی هویج شود که نشان‌دهنده تجمع بتاکاروتن هویج در بدن است.

آنچه موجب تقویت چشم ما می شود ویتامین A است؛ ماده ای که در دیگر انواع سبزیجات از جمله: اسفناج، سیب زمینی شیرین و کدو یافت می شود. در واقع، مصرف اندازه انواع سبزیجات و نه تنها هویج می تواند سلامت چشم را تا حدی تضمین کند، امری که نشأت گرفته از وجود ویتامین A در این محصولات است. پس افسانه هویج و چشم تیزبین را کنار بگذارید و تلاش کنید گونه های مختلفی از سبزیجات در سبد غذایی خود جای دهید.

نوشته شده در 1399-09-01 توسط 0 1040

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو