آب سیاه چشم

آب سیاه چشم

آب سیاه به گروهی از بیماریهای چشمی گفته می شود که درآن عصب بینایی دچار آسیب می شود. از آنجا که این عصب اطلاعات جسمی را که دیده میشود به مغز می برد هنگامی که آسیب می بیند، بینایی کاهش خواهد یافت که میزان آن به شدت تخریب عصب بینایی بستگی دارد.میزان دید که در اثر آب سیاه از بین می رود غیر قابل بازگشت است ولی با تشخیص زودرس، پیگیری دقیق و استفاده منظم از داروهای تجویز شده میتوان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد.آب سیاه چشم از بیماری های خطرناک چشم می باشد که افراد بایستی برای درمان آن به زودی اقدام کنند وگرنه با مرور زمان، احتمال درمان آن نیز کم می شود.در برخی موارد مشاهده شده است که آب سیاه چشم هیچ گونه علائمی را از خود نشان نداده و به مرور شدت یافته است به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم برای حصول اطمینان به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید تا قبل از پیشرفت آب سیاه چشم در جهت درمان آن اقدام شود. هم چنین اگر این بیماری در خانواده ی شما سابقه دارد هر سال 1 یا 2 بار برای آزمایش چشم هایتان حتماً به پزشک مراجعه کنید.اگر فردی در خانواده مبتلا به آب سیاه باشد،احتمال ابتلای به این بیماری در سایر افراد آن خانواده 4 تا 9 برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است. احتمال ابتلای افراد بالای شصت سال به بیماری آب سیاه 6 برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است.

تشخیص آب سیاه چشم

آب سیاه چشم نتیجه ی یک وخامت ذاتی عصب بینایی می باشد که این امر باعث می شود به مایع بالایی در قسمت جلویی چشم فشار وارد شود. مایع چشمی به وسیله ی یک کانال شبکه مانند در چشم جریان می یابد که در صورت مسدود شدن این کانال، مایع چشم در یک جا جمع می شود. علت این انسداد هنوز شناخته نشده است اما پزشکان نظر بر این دارند که می تواند ارثی بوده و از پدر و مادر به فرزند منتقل شود.


از راه های تشخیص آب سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دید محدود، تهوع یا استفراغ، چشم درد، قرمزی چشم، سرگیجه و سوزش چشم و ریزش اشک از چشم، تمامی این ها از عوامل بیماری آب سیاه چشم می باشد.


راه های جلوگیری از ابتلا به آب سیاه چشم

برای جلوگیری از ابتلا به آب سیاه چشم بایستی تغذیه ی مقوی داشته باشید و غذاهای غنی از کاروتنوئید مصرف کنید. از این غذاهای غنی از کاروتنوئید می توان به هویچ، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، زرد آلو، کدو حلوایی، میوه و سبزیجات حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان ها می توان نام برد که برای حفاظت از سلامت چشم نقش به سزایی دارند. خوردن ماهی تازه، لبنیات و گوشت قرمز از دیگر مواردی می باشد که از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند. هم چنین افراد بایستی از مصرف برخی مواد غذایی دوری کنند و یا مصرف آن ها را بسیار کم کنند. برای مثال مصرف شکر اضافه و کافئین از این قبیل موارد می باشند.


افراد مستعد به آب سیاه

  • سن معمولاً بالای ۴۰ سال
  • سابقه فامیلی آب سیاه
  • نزدیک‌بینی
  • کم بودن ضخامت قرنیه
  • سیاه پوستان
  • دوربینی
  • بیماری قند
  • بیماری‌های قلبی- عروقی

درمان

هدف در درمان بیماری آب سیاه؛ پایین آوردن فشار داخل چشم به کمک روش‌های مختلف مانند دارو درمانی؛ لیزر درمانی؛ جراحی؛ و یا ترکیبی از این روش‌ها می‌باشد که بسته به نوع و شدت بیماری توسط پزشک معالج انتخاب می‌گردد. باید بدانیم که درمان آب سیاه هیچ‌گاه افت دید و آسیب قبلی را نمی‌تواند جبران کند و در بهترین شرایط فقط می‌تواند از آسیب بیش‌تر پیشگیری نماید.

نوشته شده در 1399-09-25 توسط 1 988

1 نظر

  • samira

    samira 1399-10-14 پاسخ

    مفید بود سپاس

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو