نزدیک بینی

نزدیک بینی

این ایراد بیشتر مواقع به صورت ژنتیکی به وجود می آید و در کودکی بروز پیدا می کند، در کل دنیا حدود 30% افراد دچار نزدیک بینی با درجه های مختلف هستند. چنانچه این مشکل در سنین پایین تر تشخیص داده شود، چشم پزشک با دادن تمرینات ویژه و مخصوص، این بیماری را از بین خواهد برد. در نزدیک بینی تصاویر دور تار دیده می شود و اصلاً واضح نیستند و فرد بیمار برای دیدن اجسام دور باید به آنها نزدیک شود. افرادی که نزدیک بین هستند و به اشیاء دور نگاه می کنند، دچار سردرد می شوند و در چشم خود احساس خستگی شدید می کنند. تمامی این علائم با گذشت زمان و توجه نکردن به آنها، بیشتر و بدتر خواهند شد.

نزدیک بینی اغلب به دلیل زیاد بودن تحدب قرنیه چشم و بزرگتر بودن طول کرهٔ چشم نسبت به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن تشکیل می‌شود.افراد نزدیک بین فقط وقتی تصویر جسمی را واضح می بینند که جسم به چشم آن‌ها نزدیک باشد.آن‌ها باید از عدسی واگرا (مقعر) در عینک خود استفاده کنند.


به غیر از ژنتیک، دیگر عواملی که می تواند بر روی نزدیک بینی موثر باشند عبارتند از:

  • نگاه کردن مدام به اشیاء نزدیک
  • استفاده بیش از حد از کامپیوتر و موبایل
  • کارهایی با ظرافت و دقت بالا همانند قالیبافی، خیاطی، ساخت صنایع دستی و...


علائم نزدیک بینی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اجسام دور، تار به نظر می‌رسند.
  • کودکان ممکن است مشکل خواندن تخته سیاه را داشته باشند اما به راحتی می‌توانند کتاب بخوانند.
  • خستگی چشم
  • سر درد
  • جلو نشستن در تلویزیون
  • بدتر شدن علائم در طول زمان
  • سر درد هنگام خواندن کتاب


تشخیص نزدیک بینی

نزدیک بینی یکی از مواردی است که ممکن است شخص بیمار به وضوح متوجه آن نشود و تنها علائمی از آن را داشته باشد، که عوامل آن بسیار مشابه با عوامل محیطی بسیاری از موارد دیگر است، از این رو بهترین روش تشخیص بیماری نزدیک بینی مراجعه به دکتر و انجام تمام تست های لازم می باشد. پزشک معالج با بررسی و معاینات دقیق چشم، از جمله: خواندن چارت اسنلن، تست فشار چشم، معاینه شبکیه، می تواند تشخیص قطعی دهد که آیا مبتلا به نزدیک بینی و دوربینی هستید یا خیر.


روش های درمانی نزدیک بینی

راه حل های درمان بیماری نزدیک بینی پیچیده نیست و به راحتی قابل درمان است. روش های بسیار ساده و پیش پا افتاده ای که امروزه به راحتی قابل دسترس هستند. از آنجایی که نزدیک بینی از اختلالات عدسی چشم به وجود می آید، با استفاده از مواردی که تعادل عدسی چشم را حفظ می کند، می توان این مشکل را برطرف نمود. این موارد عبارتند از عینک، لنز و جراحی لیزر چشم.

در مجموعه فروشگاه زنجیره ای عینک نگین برای رفاه حال مشتریان گرامی وجود اپتومتریست های حاذق با بهره گیری از دستگاه های دقیق صورت گرفته است تا همان جا قبل از انتخاب و خرید فریم معاینه کامل از چشمها صورت گیرد.برای اطلاع از حضور اپتومتریست ها در شعبات می توانید با تلفنهای درج شده در سایت قسمت تماس با ما تماس حتصل فرمایید.

نوشته شده در 1399-09-29 توسط عیوب انکساری چشم 0 808

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

منو